blog

Vooruit met de geit.

Als we naar het Zuiden rijden, op weg naar Valle Gran Rey, begint de Kar een raar slepend geluid te maken. Het lijkt alsof er iets aanloopt en net als…

Waar is de lift?

Vanuit het Noordoosten trekken we verder naar het Noorden, eerst naar Argulo, een dorp dat al sinds het begin van de 20e eeuw vooral bananen teelt. Kijkend langs de kust…

Mist-erieus

Van het Noordoosten rijden we aan het eind van de middag naar het centrum van het eiland, naar het Nationaal Park De Garajonay. De berg Garajonay is de hoogste piek…

La Gomera

Na een korte tussenstop op Tenerife, zijn we gearriveerd op La Gomera. Het is een van de kleinere eilanden, ruig, groen en vol wandelpaden. Dat is precies wat we gaan…

Rothko aan zee

Terwijl in Parijs in de Foundation Louis Vuitton een grote overzichtstentoonstelling van Mark Rothko te zien is, die we op de terugweg zeker gaan bezoeken, vind ik in Sardina del…

Gluren bij de buren

Aan het einde van de middag arriveren we bij de Barranco de Guayadeque, een diepe kloof  met steile rotsen en kliffen die van het binnenland naar het oosten loopt en…

Kuitenbijtertjes

Van de ene krater trekken we naar de andere, meer en meer het binnenland in. De weg van het oosten naar het midden op de kaart kent geen enkel recht…

Gran Canaria

We arriveren ’s avonds in Gran Canaria waar het nog drukker is dan normaal omdat de hele maand carnaval wordt gevierd. Dranghekken en mannen in lichtgevende hesjes duwen ons in…

Aan het einde van de wereld

Nu het (nog) niet zo hard waait besluiten we de oversteek te maken naar Cofete op het schiereiland Jandia in het uiterste zuiden van Fuerteventura. Het wordt onze favoriete plek…

Costa Calma

We zijn toe aan een paar dagen niet bewegen en waar kun je dat beter doen dan in Costa Calma? Het ligt aan de zuidoostkust, helemaal aan het einde van…

Feestje voor de Maagd

We waaien door het binnenland over bergtoppen en moeten ons echt schrap zetten om bij het uitzichtpunt bij Betancuria niet over de rand geblazen te worden. Fuerteventura (harde wind) doet…

Schip Aaaaaaaaaajuuuuuuy!!!!!!

Nog zuidelijker gaan we naar Ajuy aan de westkust, via dorpen in het binnenland waar iedereen slaapt of vertrokken is. Ajuy leefde vroeger van de visserij, maar sinds de quota…

Houtje touwtje

We blijven aan de westkust, die ons het minst toeristisch lijkt en zakken af naar het bijzondere vissersdorp Los Molinos aan het einde van een lange weg. We wandelen vanuit…

Fuerteventura

Na stilistisch Lanzarote met zijn zwart-wit contrast en heldere lijnen, oogt Fuerteventura zachter en rommeliger. We laten de stad achter ons en rijden naar de goudgele duinen van Corralejo waar…

Met de billen bloot

Noordwaarts gaan we, eerst naar het langste en winderigste strand van Lanzarote, Playa de Famara. Het is het mekka van surfers die ver achter de branding wachten op de ideale…

Stekelige schoonheden

We blijven nog even in het spoor van Cesar Manrique die betrokken was bij het ontwerp van de Cactustuin die hij in 1990 opende. We zien zijn handtekening terug in…

Cesar Manrique

We zijn bij Cesar Manrique op bezoek, de op Lanzarote geboren architect-schilder en activist die met zijn oog voor esthetiek het eiland heeft verrijkt met unieke gebouwen die organisch opgaan…

Dansen op een vulkaan

“Dansen op een vulkaan. Allemaal om een krater, het rommelt overal, de uitbarsting komt later, met een boem en een flits en een knal”. het is een liedtekst van Annie…

De vuurbergen van Timanfaya

Ik ben in het bezoekerscentrum van het Nationale Park Timanfaya en probeer te begrijpen hoe vulkanen ontstaan. Ik snap dat er wel drie manieren zijn. Even een lesje vulkanologie. De…

Lanzarote

Na een wat hectische start zijn we volledig in de ban geraakt van dit zwartgeblakerde eiland met zijn witte dorpen. Het verdrietige nieuws van de plotselinge dood van een dierbare…

Waar zijn ze dan

In Diamantina, het meest afgelegen en meest authentieke koloniale goudstadje, beginnen we onze road-trip over de Estrada Real. Op het eerste traject tot aan Ouro Preto rijden we steeds langs…

Boskunst

Inhotim is een weelderige jungle in een voormalig mijnlandschap die vol staat met kunstinstallaties, musea en beelden. Het is een van de grootste openlucht musea ter wereld. De initiatiefnemer en oprichter…

Met ziel en zaligheid

We volgen de Estrada Real, nu vanaf Ouro Preto verder zuidwaarts richting Paraty aan de kust. Langzaam stuiterend over rode aarden paden gaan wij dwars door groene rollende heuvels, met hier…

Goudkoorts

In het begin van de 18e eeuw, in de tijd van de eerste avonturiers op zoek naar fortuin, zijn er nog geen grote ondergrondse mijnen en zoekt men naar goud…

Betreden op eigen risico

Help, denk ik als ik mezelf opvouw in het voorste deel van het gammele karretje dat ons strakjes naar beneden ratelt, diep een goudmijn in. We zijn vlakbij Ouro Preto…

In het spoor van de Tropeiros

Toen vrachtwagens nog niet bestonden, en de DHL pakketdienst nog zeker 200 jaar op zich liet wachten, waren er in Brazilië al Tropeiros, mannen die met behulp van paarden of…

El Chefe

De regio Minas Gerais staat bekend om zijn goede keuken. Stevig voedsel bereid in stoofpotten op een houtgestookte kachel. Overal vind je restaurants met home- made food, vaak een buffet…

Estrada Real

Toen Brazilië een Portugese kolonie was, en er in Minas Gerais goud werd gevonden, moest die kostbare vracht vanuit Mina’s Gerais veilig naar de haven in Paraty worden vervoerd waar…

Waar zijn ze dan?

Bij Abrolhos gaan we op zoek naar walvissen. We bivakkeren aan de kust in Alcobaça, een stadje met een kleurrijke vloot vissersboten die ‘s nachts met hun lampen op zee…

Hippiedroom

Als hippies zich ergens vestigen is dat meestal op een prachtige plek ver van de bewoonde wereld. Caraiva is zo’n plek aan de zuidkust van Bahia, waar we op zoek…

Zingende zeebonken

“Houd je ogen open”  riep de Portugese zeevaarder toen hij in 1503 een archipel  80 kilometer uit de kust van zuid Bahia, ontdekte. De archipel, een groep van 5 platte…

Waar zijn ze dan

Dit jaar maken we een wat kortere reis door Brazilië. We logeren een paar dagen bij Daniel en Monica en buigen ons samen over de kaart. Omdat we niet alleen…

De vinger van God

In Teresapolis, een stadje dichtbij Petrópolis, gaan wij in Nationaal Park Serra dos Orgâos, op zoek naar de vinger van God. De naam van het park verwijst naar de granieten…

Terug in de tijd

Na een kort verblijf bij Daniël en Monica, die hun huis en handen vol hebben aan gasten uit Bolivia, zijn we weer met de Toyota onderweg in Brazilië. We zullen…

Waar zijn ze dan

In Salta staan prachtige roze kerken en bijzondere gebouwen maar ik heb vooral een zwak voor oude deuren en muren met patina en die zijn er volop. Straatkunst vind je in…

De kinderen van Llullaillaco

Salta is een gezellige stad met veel musea. Wij waren er al eens eerder, bijna drie jaar geleden en ontdekken dat mijn lievelingsmuseum Pajcha, een particulier museum vol textielschatten, maskers…

Quedabra de Humahuaca

Hoewel er nog prachtige meren in de omgeving van San Pedro de Atacama liggen, besluiten we die voor een andere keer te bewaren. We komen hier vast nog eens terug…

Naar de maan

Op nog geen 15 kilometer van San Pedro de Atacama vind je een bijzonder gebied in de droogste woestijn ter wereld. Hier valt slechts 5 mm regen per jaar, dat…

Hete poeltjes op grote hoogte

Vanuit San Pedro de Atacama, een uit zijn voegen gegroeid toeristendorp middenin de Atacama woestijn, rijden we zo’n 80 kilometer noordwaarts door het Andesgebergte naar El Tatio, een enorm veld…

Blik op oneindig

We zijn op weg naar de hooggelegen meren van Bolivia en zullen eerst een van de meest afgelegen meren gaan bezoeken met de wervende naam, Laguna Celeste, ofwel het Hemelse…

Spookstad

We vertrokken uit Tupiza en passeerden een indrukwekkende kloof met aan weerszijden rode rotsformaties, ontstaan door erosie, voordat we de afslag namen naar San Vicente.  Als we de begraafplaats van…

Een domme manier om te sterven?

Ik schreef al eerder over het leven van Butch Cassidy en zijn Wild Bunch, toen wij in Cholila in Argentinie de schuilplaats van Butch, Sundance Kid en zijn liefje Etta…

Waar zijn ze dan?

We vertrekken met slecht weer uit Potosi en rijden in twee dagen naar Tarija voor een weerzien met Daniël en Monica.  Zij staan geparkeerd op een binnenplaats van een garage…

Potosi

We komen na een lange dag rijden aan in Potosi. We zijn de deprimerende zilvermijnen aan de rand van de stad al gepasseerd waar veel mannen in zeer ongezonde omstandigheden …

Op eenzame hoogte

De Jalqu’as en de Tarabuco’s noemen hun bovenburen, de mensen die leven op de hoogvlakte, llamamo’s, ofwel lama-mensen, of ze nu wel of niet een kudde lama’s hebben. Wij trekken…

Wonderlijke weefsels

We zijn In Sucre, de stad waar Simon Bolivar, nadat hij eerst Colombia, Venezuela en Equador bevrijdde van de Spaanse overheersing, in 1825 de onafhankelijkheid van Alto Perú ( nu…

Spoor zoeken

In de Codo de los Andes, waar het hooggebergte een haakse bocht maakt, vormen de hoge bergtoppen een natuurlijke grens tussen de Amazone in het noorden en de veel drogere…

Achter de elleboog

Samaipata  dankt zijn gematigde temperatuur aan zijn bijzondere ligging op 1650 meter hoogte. De Andes, die zich uitstrekt, van Vuurland in het zuiden tot Colombia in het Noorden, maakt hier…

Warming up

Slalommend door de ochtendspits van São Paulo vinden we de weg naar het westen, richting Bolivia. Hoogbouw maakt plaats voor groene heuvels, en na twee dagen rijden bereiken we bekend…

Waar zijn ze dan?

Na  4 weken klussen in de garage van Daniel, en het wachten op de officiële paperassen voor onze Braziliaanse Toyota Bandeirante, hebben we samen met Daniel en  Monica een deel van de…

Koekje erbij?

In de grote havenstad Santos bezoeken we de voormalige koffiebeurs. In dit barokke monumentale gebouw uit 1922 regelde en controleerde men de koffiehandel. Tot het einde van 1950 bepaalde dit…

Bleekneuzen

Met niet minder dan 70 stranden en 16 eilandjes lukt het in Ubatuba vast en zeker om een rustig plekje vinden.  Dat was ongetwijfeld ook wat de bevriende families Oliviera…

Niet krabben!

We zijn op de terugweg richting São Paulo en zullen de kust gaan verkennen. Het plan was om naar Ilha Bella te gaan maar heel São Paulo is na een…

Goudkust

We hebben op weg naar Ilha Grande een nachtje in Paraty gestaan en dat smaakte naar meer. Niet alleen vanwege de chef-koks die er zijn neergestreken maar ook omdat je…

Vette vis

Op Ilha Grande vinden we aan het einde van de baai een pad dat leidt naar de schuur waar vissers hun vangst aan wal brengen, in het ijs leggen en…

Bounty-gevoel

Iedereen heeft wel gehoord van de Amazone, en maakt zich daar waarschijnlijk zorgen over, maar Brazilië heeft ook een ongerept regenwoud langs de zuid-oostelijke Atlantische kust, de Mata Grande. Het…

Terug van weggeweest

We zijn er weer, terug in Brazilië na een Covid- pauze van 2,5 jaar. Wat hebben we naar dit moment uitgekeken! Onze vrienden Daniël en Monica hebben niet alleen liefdevol…

Ruta del Cares

Ongeveer 300 miljoen jaar geleden drukten aardplaten de oervorm van de huidige Picos omhoog uit zee. Maar pas 60 miljoen jaar geleden, na verschillende ijstijden kreeg het bergketen zijn vorm,…

Picos de Europa

Het wil nog maar niet zomeren. We willen heel graag gaan wandelen in Nationaal Park Picos de Europa maar tot nu toe blijft het zwaar bewolkt en ook de weersvoorspellingen…

Iets geks

Weer terug aan de kust rijden we Comillas binnen en vinden een plek op een groot parkeerterrein. Boven ons op een heuvel met uitzicht op het strand staat een prachtig…

Met het hoofd in de wolken.

Vanuit het stuwmeer gaan we noordwaarts via de C280 , een groene route op de kaart die ons bovendien de mooiste dorpen van Spanje belooft. We rijden door het natuurpark…

Een kathedraal voor de vissen

Na de hitte van de afgelopen dagen slaat het weer helemaal om en wordt het weer ouderwets miezerig. We zijn afgelopen winter bij de monding van de Ebro geweest waar…

Met het pontje

Terwijl de rest van Spanje al zucht onder een hittegolf speelt aan de golf van Biskaje de zon verstoppertje achter een dik wolkendek. Maar dan bereikt de hitte ook de…

Op bedevaart

Aan de ruige kust, zo’n 30 km boven Bilbao, waar de zee woest is en de golven de rotsen eroderen tot er tunnels en grotten ontstaan, is een schiereilandje dat…

Maandag wasdag

Een frisse zeepgeur van schone was vermengd met de zilte bries van zee en wier, dat is Mundaka. Hoog in de. smalle stegen wappert het wasgoed naast de roodwitte vlaggen…

Stilte momentje

We zijn op zoek naar een rustig plekje en dat valt nog niet eens mee. Lekeitio iets verderop aan de kust ziet er heel aanlokkelijk uit maar heeft vlak voor…

Koninklijk badderen

Aan het einde van de middag komen wij aan in San Sebastian en vinden gelukkig nog een parkeerplekje in de surfwijk Gros, vlakbij het strand aan de oostkant van de…

Schipper mag ik overvaren

Pasajes de San Juan hebben wij te voet niet kunnen bereiken maar lonkt ons met bijzondere visrestaurantjes, de chefkok van Casa Camara is zelfs met een michelin-ster bekroond. De huizen…

Gekostumeerd bal

Hondarribia heeft nog een middeleeuws ommuurd stadsdeel, compleet met ophaalbrug, en aan het Plaza de Armas staat een kasteel van Karel de vijfde. Het kasteel was niet meer dan een…

Op groen geluk

Baskenland, dan denk ik aan robuuste, rebelse kerels, het type ruwe bolsters, blanke pit, al dan niet met een baret, strevend naar onafhankelijkheid. Gespierde mannen die voor de lol een…

On the road again….

We zijn op weg naar de Baskische kust in Spanje en maken een tussenstop in het Frans Baskische Saint Jean de Luz. We bivakkeren langs de kade waar stoere kottertjes…

De muses van Picasso

Wandelend door het Picassomuseum in Malaga nemen zijn muses mij mee door verschillende fases in zijn kunstenaarschap. Olga Kokhlova leert hij in 1917 kennen als hij meewerkt aan decors voor…

Het verloren dorp

Even voorbij Frigilianes, vinden we een smal pad dat omhoog klimt en ons zal brengen naar “the lost village”. Het is even klimmen en we hopen dat we geen tegenliggers…

Witter dan wit

Na een deprimerende kustlijn vanaf Almeria met zeeën van plastic kassen die ieder vrij plekje innemen, zijn we blij als het bij Nerja weer groen wordt. Natuurlijk vinden we zelfs…

Cowboytje spelen

Wie net als ik dacht dat westerns werden gemaakt in Amerika op de grens met Mexico, heeft het mis. De woestijn van Almeria bleek voor Sergio Leone een veel beter…

“Ben effe vissen……..”

Ik hoor het ze zeggen, de oudere mannen uit San Miguel, “ ben effe vissen”, om dan opgelucht huis en vrouw te verlaten en hun eigen koninkrijkje op het strand…

Cabo de Gata. Rondje Kaap.

In San Jose zijn we op zoek naar verse vis. Als we ‘s ochtends een kleine pescadoria vinden, geef ik verschrikt een gil, als een van de zeebaarzen die er…

Cabo de Gata. Goudkoorts

We zijn in  Rodalquilar waar tot 1960 een goudkoorts heerste die het inwonertal van dit kleine dorp vertienvoudigde tot ruim 1000 bewoners. Nu zijn de oude mijnwerkershuisjes vervallen en is…

Cabo de Gata. Hippie- idylle in San Pedro.

Was Agua Amarga een rustoord met oudjes, in Las Negras is het ’s avonds in de barretjes een stuk levendiger en wordt op aanplakbiljetten een vlooienmarkt aangekondigd. ‘s Ochtends treft…

Een goed bewaard geheim?

Het is een beetje een druilerige dag als we Mojácar, een oud wit dorp bovenop een heuvel bezoeken. In een klein historisch museum gaan we 100 jaar terug in de…

Zuidwaarts

We verlaten Catalonie en trekken zuidwaarts, de zon achterna. Ons reisdoel is Andalusië. Na Valencia zien we de eerste heuvels vol sinaasappelbomen en percelen met keurig gesnoeide amandelboompjes.  We hebben…

Zoutwaarts

We zijn op weg naar de Ebro Delta maar eerst moet er nog aan de handrem gesleuteld worden want die was de dag daarvoor iets te enthousiast afgesteld. Daardoor is…

Cliffhanger

We verlaten de kust om voorbij Tarragona landinwaarts omhoog te kronkelen over de C242 naar Siurana dat op de rotsen hoog boven een stuwmeer lijkt te zweven. Hier stond vroeger een…

Sitges, love at first light.

Sitges ligt als een oude verwende diva uitgestrekt aan zee, de golven kabbelend aan haar voeten. Ruisende palmen wuiven  haar koelte toe, ijdel draait ze haar mooiste kant naar de…

Niet verder vertellen….

We verlaten Portgliatt maar niet voordat we nog een laatste blik werpen op de uitgestrekte schoonheid van Cap de Creus bij de vuurtoren. De weersverwachting stuurt ons zuidelijker, we blijven…

In de ban van Dali

Hoewel ik in eigenlijk niet zo houd van het surrealisme, ik begrijp er niets van, ben ik nu helemaal in de ban van Dali. Dali creëerde zijn kunst vanuit zijn…

Route N260

Catalonië heeft zijn eigen route 66, maar hier noemen ze hem de N260. Hij start net over de grens in Spanje bij Portbou, krult zich eventjes om de Costa Brava…

Luchtkasteel

Hoog boven El Port de la Selva, na een hele poos zigzaggend klimmen tot op zo’n 520 meter, ligt het mysterieuze klooster Sant Pere de Rodes als een luchtkasteel in…

Côte Vermeille 2

We steken de grens met Spanje over en arriveren in Llanca, een voormalig vissersdorp dat inmiddels flink is uitgegroeid en er vanaf een afstandje uitziet als een berg spierwitte doosjes …

Op bezoek bij Maillol

Vier kilometer lopen van Banyuls-sur- Mer, langs wijngaarden, moestuinen en bermen vol wilde bloemen vind ik La Metairie, het boerderijtje waar Maillol vanuit Parijs iedere zomer weer terugkeerde naar zijn…

Côte Vermeille 1

We meanderen al ruim een week langs het Franse deel van de de Côte Vermeille, die begint in Collioure langs de Middellandse zee in de Languedoc- Rousillon streek en eindigt…

Weer thuis

We zijn weer thuis, nu alweer een week in vrijwillige quarantaine. Ons afscheid van Brazilië was heel plotseling maar door hulp van  fantastische vrienden uit Sao Paulo is de terugreis…

Salvador

Op weg zuidwaarts zullen we Salvador passeren, de prachtige hoofdstad van Bahia, waar ik me enorm op verheug. We horen dat het vliegveld vanwege het coronavirus voorlopig is gesloten. Hoewel…

Waar zijn ze dan?

Vanaf Goias zijn we dwars door het centraal westen naar het noordoosten van Brazilië getrokken, langs mooie hoogvlaktes met tafelbergen, vlakke sojavelden zo groot dat ze besproeid worden met behulp…

Coconut highway

Met mijn voeten in poederig wit zand, mijn huid en haar plakkerig van het zout, tuur ik in de verte naar een wazig blauwe streep aan de horizon. Daarvoor rolt…

Niet in bijten

Wij proeven in Goias de lokale keuken in een restaurantje waar oma’s in de potten roeren. Een buffet van rijst, bonen, kip, varkensvlees, een stoofpot van zoete aardappel, veel verschillende…

Koloniale schoonheid

Toen de eerste Portugese kolonisten in de 16e eeuw in Brazilië arriveerden moesten ze bedenken hoe ze hun huizen, forten en kerken konden bouwen zonder bouwmateriaal als bakstenen, cement en…

Waar zijn ze dan?

Na de watervallen van Iguazú, zien we de alarmerende weerberichten die hoosbuien aangeven langs de kust en modderstromen bij Bela Horizonte. We besluiten daarom richting Pantanal te rijden, nu snikheet…

Oogjes dicht , snavels toe.

Als aan het einde van de dag alle ara’s en papagaaien vanuit de omliggende velden en bossen naar het dorp Bom Jardim vliegen en daar op zoek gaan naar een…