De Kar
- On 2 jul, 2025
- By Michelle

Peter’s liefde voor de HY is al in zijn vroege jeugd ontstaan en altijd gebleven. Halverwege de jaren 60 kocht zijn vader een gele HY camper toen er vrijwel geen campers rondreden. In die tijd werden alleen caravans en tenten gebruikt en was een camper een bezienswaardigheid. Peter en zijn broer stonden vaak apetrots aan weerszijden op de treeplanken als zij een camping opreden.
Het gezin breidde zich verder uit en in 1969 werd de gele HY ingeruild voor een nieuwer exemplaar van slechts 2 jaar oud. Om comfortabel met de hele familie (vader moeder, 4 kinderen en soms ook nog opa en oma) te kunnen kamperen bestelde zijn vader bij Citroen een set plaatwerk om de HY te verlengen. Het laswerk werd uitbesteed aan een professional en opa timmerde het interieur, dat tot op heden nog prima voldoet. Deze HY werd met hulp van de jongens signaalrood geschilderd en moeder naaide roodgeblokte gordijntjes.


Screenshot
Het opzetten van de buitentent van de eerste HY, een gevaarte met heel veel genummerde losse onderdelen, dreef zijn vader vaak tot wanhoop, wat een relaxte start van de vakantie niet echt bevorderde. Hij ontwierp daarom een imperiaal met daaronder een uitschuifbaar frame voor een zijtent. De tent lag opgerold in de imperiaal, en hoefde alleen nog maar aan de zijkanten in de pees houders geschoven te worden. De tent stond voortaan in enkele minuten en bood ’s avonds plaats aan een rijtje veldbedden voor de kinderen. Zij noemden de HY al snel‘de Kar’, een naam die binnen de familie nog steeds wordt gebruikt.
De Kar is decennia lang intensief gebruikt door de familie. Zodra je je rijbewijs had behaald en je als jongere met je vrienden of je liefje op vakantie wilde, werd het vakantieschema aangepast. De eerste vakantiegangers namen de HY mee naar het zuiden en dan werd er met personenwagens heen en weer gereden totdat de laatsten de Kar aan het eind van het seizoen weer terug naar huis namen.
De Kar met zijn laag vermogen en drie versnellingen kreeg het steeds lastiger in het moderne verkeer. Een bochtige bergweg omhoog rijden werd echt spannend en de weg naar beneden ging gepaard met veel rook en geknal. Omdat de Kar steeds vaker tegensputterde of onderweg moest worden gerepareerd, maakten uiteindelijk alleen wij nog gebruik van de Kar en deed Peter het onderhoud.
Het werd tijd voor een upgrade.






Om de Kar aan te passen aan de moderne tijd, heeft hij er een Volvo B230 injectiemotor met een Peugeot J9 2,5D versnellingsbak ingebouwd, samen met een Peugeot J9 rembekrachtiger en remschijven. Om het comfort wat op te krikken is er ook een elektrische stuurbekrachtiging gemonteerd en een airconditioner op de plaats van de bak in het dashbord. We hebben isolatiemateriaal uit de botenindustrie gebruikt die zowel hitte- als geluidsdempend is. Het resultaat is dat we weer gewoon met elkaar kunnen praten onderweg.
De watervoorziening bestond uit drie 20l jerrycans die achterin achter de klapdeurtjes stonden. Dat was niet ideaal was voor de gewichtsverdeling, daarom zijn er nu 3 RVS watertanks in het midden van de auto onder de vloer tussen de kokerbalken geplaatst, met ruimte voor 120 liter water.
Verder is nog een zonnepaneel op de imperiaal gemaakt zodat we overal vrij kunnen bivakkeren en kreeg hij een nieuw kleurtje.
De hele verbouwing is weer gedaan met essentiële hulp van René Vreeswijk (Vreeswijk Techniek), die ook onmisbaar is geweest bij het bouwen van onze Land Cruiser HJ45.


