Zo vader zo zoon
- On 17 feb, 2025
- By Michelle





En na een heleboel bochten door de donkere stegen, staan we ineens op een grote open werkplaats met overal om ons heen bergen met schotels en andere baksels. Al bijna 400 jaar zetten zeven families de traditie van het pottenbakken hier voort en het gaat nog precies als honderden jaren geleden. Het ambacht wordt van generatie op generatie doorgegeven van vader op zoon. Iedere familie heeft zijn eigen werkplaats en hoewel de ene familie zich wellicht meer op kommen en de ander zich meer op vazen richt, is het proces toch grotendeels hetzelfde.
De klei wordt lokaal gewonnen uit de rivierbeddingen rondom Tamegroute. Het wordt in grote kuilen gelegd, met water gemengd en daarna gekneed om de luchtbellen te verwijderen. Omdat het nogal een taaie en compacte massa is wordt het kneden met blote voeten gedaan, en soms wordt er nog wat zand of as toegevoegd. Takjes, steentjes en andere onregelmatigheden worden verwijderd zodat het een soepele gladde structuur krijgt die minder snel barst tijdens het drogen en bakken. Daarna wordt de klei uitgerold tot een soort lemen tapijt en moet het nog even rusten voordat het in grote hompen wordt verdeeld en verspreid over de verschillende werkplaatsen.



De klei wordt met de hand op een traditionele draaischijf gevormd tot schalen, tajines, vazen, tegels, dakpannen of kandelaars en met eenvoudig gereedschap en natte handen verfijnd. Daarna moeten de stukken enkele dagen in de zon drogen om het overtollig vocht te laten verdampen. Dit voorkomt dat ze zullen barsten tijdens het bakken.
De hele familie werkt mee. De oudste man is verantwoordelijk voor het uitrollen van het tapijt van leem en het verdelen van de klei over de werkplaatsen. Dan zijn er de mannen aan de draaischijf die zorgen voor een constante aanvoer van grote en kleinere voorwerpen. De glazuurmeester is verantwoordelijk voor het glazuurmengsel en dompelt de voorwerpen in het glazuur. Jongeren zijn bezig met de logistiek, het vervoeren van de net gedraaide stukken naar de droogplaats en de geglazuurde stukken naar de oven. De ovenmeester stapelt de voorwerpen met precisie en beleid in de oven en “metselt” deze zorgvuldig dicht als hij vol is. Een andere belangrijke taak is die van de stoker, de man die met palmbladeren en hout de ovens blijft voeden zodat deze een temperatuur van zo’n 1000 graden behoudt. Het is een choreografie waarbij iedereen elkaar woordeloos weet te vinden. Hoewel er stevig wordt doorgewerkt is de sfeer ontspannen en vindt iedereen het prima als je het proces van dichterbij wilt bekijken.





De jongsten leren het vak door veel te kijken en zij helpen met het verzamelen van resten leem die weer in een kuil met water terecht komen en, eenmaal weer zacht, opnieuw kunnen worden gebruikt. Na schooltijd mogen zij eerst een beetje spelen met de draaischijf en puur voor de lol eenvoudige voorwerpen maken. Al spelende leer je en pas na verloop van tijd worden ze ingewijd in de kneepjes van het vak en krijgen zij meer verantwoordelijkheden.
Het keramiek van Tamegroute heeft een unieke groene kleur. Het glazuur is een mengsel van mangaan, koperoxide en silicium, mineralen die afkomstig zijn uit de regio. Het precieze mengsel is waarschijnlijk geheim want de baksels uit Tamegroute zijn beroemd en gewild. Kleine verschillen in de samenstelling of dikte van het glazuur geven een variatie in kleur, van donkergroen tot geelachtig bruin. Door de plaats in de oven, en de ongelijke hitteverdeling reageren de mineralen in het glazuur anders, wat voor kleurverschillen en unieke patronen zorgt. Het zuurstofgehalte bij het stoken is ook wisselend, bij een tekort aan zuurstof wordt de kleur donkerder en onregelmatiger. Alles is handwerk, gaat op gevoel en is een kwestie van ervaring, waardoor ieder stuk uniek is.


De populariteit van Tamegroute keramiek is groot, vooral in Europa en de VS, wat de traditionele productie onder druk zet. Milieuproblemen, vooral de ontbossing maar ook schaarste aan grondstoffen, de klei en de mineralen zijn niet oneindig beschikbaar, zorgen ervoor dat er gezocht wordt naar alternatieve brandstoffen of efficiëntere ovens. Het werk is zwaar en de inkomsten zijn onzeker, waardoor jongeren steeds vaker kiezen voor een ander beroep. Ook worden er inmiddels machinaal gemaakte kopiëren van Tamegroute stukken op de markt gebracht die concurreren met de prijs van het handgemaakte keramiek. Uitdagingen genoeg, maar gelukkig zijn er ook initiatieven om de traditionele werkwijze te behouden en aan te passen aan de moderne tijd. Wij zijn blij met onze unieke schalen die we bij de coöperatie aanschaffen en hopen dat betere arbeidsomstandigheden en eerlijke handel jongeren zal motiveren om voor het ambacht te kiezen.