Spanje

berichten

Vooruit met de geit.

Als we naar het Zuiden rijden, op weg naar Valle Gran Rey, begint de Kar een raar slepend geluid te maken. Het lijkt alsof er iets aanloopt en net als we besluiten dat het waarschijnlijk niets ernstigs is, en we…

Waar is de lift?

Vanuit het Noordoosten trekken we verder naar het Noorden, eerst naar Argulo, een dorp dat al sinds het begin van de 20e eeuw vooral bananen teelt. Kijkend langs de kust strekken eindeloos veel terrassen zich uit en ik zie de…

Mist-erieus

Van het Noordoosten rijden we aan het eind van de middag naar het centrum van het eiland, naar het Nationaal Park De Garajonay. De berg Garajonay is de hoogste piek van het eiland (1487 meter), maar we willen nu geen…

La Gomera

Na een korte tussenstop op Tenerife, zijn we gearriveerd op La Gomera. Het is een van de kleinere eilanden, ruig, groen en vol wandelpaden. Dat is precies wat we gaan doen, veters strikken en de paden op om het eiland…

Rothko aan zee

Terwijl in Parijs in de Foundation Louis Vuitton een grote overzichtstentoonstelling van Mark Rothko te zien is, die we op de terugweg zeker gaan bezoeken, vind ik in Sardina del Norte mijn eigen Rothko aan zee. We zijn snel voorbij…

Gluren bij de buren

Aan het einde van de middag arriveren we bij de Barranco de Guayadeque, een diepe kloof  met steile rotsen en kliffen die van het binnenland naar het oosten loopt en opent naar de oceaan. Hij is 20 kilometer lang, je…

Kuitenbijtertjes

Van de ene krater trekken we naar de andere, meer en meer het binnenland in. De weg van het oosten naar het midden op de kaart kent geen enkel recht stukje maar slingert met haarspeldbochten om heel veel pieken heen….

Gran Canaria

We arriveren ’s avonds in Gran Canaria waar het nog drukker is dan normaal omdat de hele maand carnaval wordt gevierd. Dranghekken en mannen in lichtgevende hesjes duwen ons in de richting van de snelweg, de stad uit. De stad…

Aan het einde van de wereld

Nu het (nog) niet zo hard waait besluiten we de oversteek te maken naar Cofete op het schiereiland Jandia in het uiterste zuiden van Fuerteventura. Het wordt onze favoriete plek op het eiland: het is er ruig, uitgestrekt, afgelegen en…

Costa Calma

We zijn toe aan een paar dagen niet bewegen en waar kun je dat beter doen dan in Costa Calma? Het ligt aan de zuidoostkust, helemaal aan het einde van een zielloos vakantiedorp vol hotels en appartementencomplexen. Aan deze kant…

Feestje voor de Maagd

We waaien door het binnenland over bergtoppen en moeten ons echt schrap zetten om bij het uitzichtpunt bij Betancuria niet over de rand geblazen te worden. Fuerteventura (harde wind) doet zijn naam eer aan. In de verte zien we een…

Schip Aaaaaaaaaajuuuuuuy!!!!!!

Nog zuidelijker gaan we naar Ajuy aan de westkust, via dorpen in het binnenland waar iedereen slaapt of vertrokken is. Ajuy leefde vroeger van de visserij, maar sinds de quota van de visvangst wordt verdeeld door Madrid, liggen de bootjes…

Houtje touwtje

We blijven aan de westkust, die ons het minst toeristisch lijkt en zakken af naar het bijzondere vissersdorp Los Molinos aan het einde van een lange weg. We wandelen vanuit het dorp naar een baai een stuk verderop. De lucht…

Fuerteventura

Na stilistisch Lanzarote met zijn zwart-wit contrast en heldere lijnen, oogt Fuerteventura zachter en rommeliger. We laten de stad achter ons en rijden naar de goudgele duinen van Corralejo waar je je in de sahara zou wanen, als je de…

Met de billen bloot

Noordwaarts gaan we, eerst naar het langste en winderigste strand van Lanzarote, Playa de Famara. Het is het mekka van surfers die ver achter de branding wachten op de ideale golf. Eerst paddelend om snelheid te maken en dan in…

Stekelige schoonheden

We blijven nog even in het spoor van Cesar Manrique die betrokken was bij het ontwerp van de Cactustuin die hij in 1990 opende. We zien zijn handtekening terug in het restaurant dat hij ontwierp waar zijn kunst en architectuur…

Cesar Manrique

We zijn bij Cesar Manrique op bezoek, de op Lanzarote geboren architect-schilder en activist die met zijn oog voor esthetiek het eiland heeft verrijkt met unieke gebouwen die organisch opgaan in het landschap. Ik ben gefascineerd door deze onvermoeibare speelse…

Dansen op een vulkaan

“Dansen op een vulkaan. Allemaal om een krater, het rommelt overal, de uitbarsting komt later, met een boem en een flits en een knal”. het is een liedtekst van Annie MG Schmidt dat zij schreef voor de musical Foxtrot. Dansen…

De vuurbergen van Timanfaya

Ik ben in het bezoekerscentrum van het Nationale Park Timanfaya en probeer te begrijpen hoe vulkanen ontstaan. Ik snap dat er wel drie manieren zijn. Even een lesje vulkanologie. De eerste is dat de tectonische platen, dat zijn grote stukken…

Lanzarote

Na een wat hectische start zijn we volledig in de ban geraakt van dit zwartgeblakerde eiland met zijn witte dorpen. Het verdrietige nieuws van de plotselinge dood van een dierbare vriendin reisde vanuit Spanje met ons mee en zette ons,…

Ruta del Cares

Ongeveer 300 miljoen jaar geleden drukten aardplaten de oervorm van de huidige Picos omhoog uit zee. Maar pas 60 miljoen jaar geleden, na verschillende ijstijden kreeg het bergketen zijn vorm, gletsjers slepen de diepe u vormige dalen en regen en…

Picos de Europa

Het wil nog maar niet zomeren. We willen heel graag gaan wandelen in Nationaal Park Picos de Europa maar tot nu toe blijft het zwaar bewolkt en ook de weersvoorspellingen laten weinig opklaringen zien. We wachten het nog even af…

Iets geks

Weer terug aan de kust rijden we Comillas binnen en vinden een plek op een groot parkeerterrein. Boven ons op een heuvel met uitzicht op het strand staat een prachtig huis met een gigantische volliere in de tuin. Iedere ochtend…

Met het hoofd in de wolken.

Vanuit het stuwmeer gaan we noordwaarts via de C280 , een groene route op de kaart die ons bovendien de mooiste dorpen van Spanje belooft. We rijden door het natuurpark Saja- Besaya, beboste heuvels die ons slalommend omhoog, aan beide…

Een kathedraal voor de vissen

Na de hitte van de afgelopen dagen slaat het weer helemaal om en wordt het weer ouderwets miezerig. We zijn afgelopen winter bij de monding van de Ebro geweest waar duizenden flamingo’s foerageerden voor zij de oversteek maakten naar Afrika….

Met het pontje

Terwijl de rest van Spanje al zucht onder een hittegolf speelt aan de golf van Biskaje de zon verstoppertje achter een dik wolkendek. Maar dan bereikt de hitte ook de Baskische kust en schiet de temperatuur omhoog naar 36 graden….

Op bedevaart

Aan de ruige kust, zo’n 30 km boven Bilbao, waar de zee woest is en de golven de rotsen eroderen tot er tunnels en grotten ontstaan, is een schiereilandje dat met het vaste land verbonden is. door een stenen brug….

Maandag wasdag

Een frisse zeepgeur van schone was vermengd met de zilte bries van zee en wier, dat is Mundaka. Hoog in de. smalle stegen wappert het wasgoed naast de roodwitte vlaggen van Atletic Club Bilbao, die samen met real Madrid en…

Stilte momentje

We zijn op zoek naar een rustig plekje en dat valt nog niet eens mee. Lekeitio iets verderop aan de kust ziet er heel aanlokkelijk uit maar heeft vlak voor het idyllische strandje net buiten de stad een slagboom waar…

Koninklijk badderen

Aan het einde van de middag komen wij aan in San Sebastian en vinden gelukkig nog een parkeerplekje in de surfwijk Gros, vlakbij het strand aan de oostkant van de stad. Het is donderdagavond en aan de kade genieten jongeren…

Schipper mag ik overvaren

Pasajes de San Juan hebben wij te voet niet kunnen bereiken maar lonkt ons met bijzondere visrestaurantjes, de chefkok van Casa Camara is zelfs met een michelin-ster bekroond. De huizen hebben houten veranda’s die uitkijken over de zee. Voordat je…

Gekostumeerd bal

Hondarribia heeft nog een middeleeuws ommuurd stadsdeel, compleet met ophaalbrug, en aan het Plaza de Armas staat een kasteel van Karel de vijfde. Het kasteel was niet meer dan een ruïne toen het in de jaren 60 volledig werd gerestaureerd…

Op groen geluk

Baskenland, dan denk ik aan robuuste, rebelse kerels, het type ruwe bolsters, blanke pit, al dan niet met een baret, strevend naar onafhankelijkheid. Gespierde mannen die voor de lol een wedstrijdje boomstam hakken, in een moordend tempo kunnen roeien of…

On the road again….

We zijn op weg naar de Baskische kust in Spanje en maken een tussenstop in het Frans Baskische Saint Jean de Luz. We bivakkeren langs de kade waar stoere kottertjes uit-en binnenvaren en genieten onder de platanen bij bar “de…

De muses van Picasso

Wandelend door het Picassomuseum in Malaga nemen zijn muses mij mee door verschillende fases in zijn kunstenaarschap. Olga Kokhlova leert hij in 1917 kennen als hij meewerkt aan decors voor het ballet Parade. Tijdens de balletrepetities wordt hij verliefd op…

Het verloren dorp

Even voorbij Frigilianes, vinden we een smal pad dat omhoog klimt en ons zal brengen naar “the lost village”. Het is even klimmen en we hopen dat we geen tegenliggers hoeven te passeren, maar daar doemt dan toch echt tussen…

Witter dan wit

Na een deprimerende kustlijn vanaf Almeria met zeeën van plastic kassen die ieder vrij plekje innemen, zijn we blij als het bij Nerja weer groen wordt. Natuurlijk vinden we zelfs tussen het plastic af en toe nog een onverwacht mooi…

Cowboytje spelen

Wie net als ik dacht dat westerns werden gemaakt in Amerika op de grens met Mexico, heeft het mis. De woestijn van Almeria bleek voor Sergio Leone een veel beter en goedkoper alternatief. Wij bezoeken in de buurt van Tabernas …

“Ben effe vissen……..”

Ik hoor het ze zeggen, de oudere mannen uit San Miguel, “ ben effe vissen”, om dan opgelucht huis en vrouw te verlaten en hun eigen koninkrijkje op het strand op te zoeken.

Cabo de Gata. Rondje Kaap.

In San Jose zijn we op zoek naar verse vis. Als we ‘s ochtends een kleine pescadoria vinden, geef ik verschrikt een gil, als een van de zeebaarzen die er op de toog in het ijs ligt mij ineens tegemoet…

Cabo de Gata. Goudkoorts

We zijn in  Rodalquilar waar tot 1960 een goudkoorts heerste die het inwonertal van dit kleine dorp vertienvoudigde tot ruim 1000 bewoners. Nu zijn de oude mijnwerkershuisjes vervallen en is de indrukwekkende goudmijn in het dorp veranderd in een betonnen…

Cabo de Gata. Hippie- idylle in San Pedro.

Was Agua Amarga een rustoord met oudjes, in Las Negras is het ’s avonds in de barretjes een stuk levendiger en wordt op aanplakbiljetten een vlooienmarkt aangekondigd. ‘s Ochtends treft iedereen elkaar op een terras bij een cafe cortado en…

Cabo de Gata. Agua Amarga, woest weer en wijntjes.

We arriveren in het Nationaal Park Cabo de Gata- Nijar en slingeren onder een prachtige avondlucht naar Agua Amarga. Het is een klein wit dorp aan de kust, een oase van rust, waar buiten het seizoen slechts de oudjes zijn…

Een goed bewaard geheim?

Het is een beetje een druilerige dag als we Mojácar, een oud wit dorp bovenop een heuvel bezoeken.

Zuidwaarts

We verlaten Catalonie en trekken zuidwaarts, de zon achterna. Ons reisdoel is Andalusië. Na Valencia zien we de eerste heuvels vol sinaasappelbomen en percelen met keurig gesnoeide amandelboompjes.  We hebben een tussenstop in de buurt van Alicante waar we Israelische…

Zoutwaarts

We zijn op weg naar de Ebro Delta maar eerst moet er nog aan de handrem gesleuteld worden want die was de dag daarvoor iets te enthousiast afgesteld. Daardoor is het al donker als we onze weg moeten vinden in…

Cliffhanger

We verlaten de kust om voorbij Tarragona landinwaarts omhoog te kronkelen over de C242 naar Siurana dat op de rotsen hoog boven een stuwmeer lijkt te zweven. Hier stond vroeger een Moors kasteel maar daar is niet veel meer van over….

Sitges, love at first light.

Sitges ligt als een oude verwende diva uitgestrekt aan zee, de golven kabbelend aan haar voeten. Ruisende palmen wuiven  haar koelte toe, ijdel draait ze haar mooiste kant naar de zon en laat zich geduldig fotograferen. Als het warme licht…

Niet verder vertellen….

We verlaten Portgliatt maar niet voordat we nog een laatste blik werpen op de uitgestrekte schoonheid van Cap de Creus bij de vuurtoren.

In de ban van Dali

Hoewel ik in eigenlijk niet zo houd van het surrealisme, ik begrijp er niets van, ben ik nu helemaal in de ban van Dali. Dali creëerde zijn kunst vanuit zijn dromen, zonder dat zijn verstand meedoet, dus snappen hoef ik…