Toyota HJ45 Techniek 3: Pneumatiek en Koeling
- On 9 dec, 2017
- By Michelle
Om de pneumatische onderdelen (luchtvering, sper, luchthoorn en lucht voor oppompen banden) van voldoende perslucht te voorzien is een vaste compressor met een aparte luchttank geplaatst. De luchttank is op maat gemaakt van 2 RVS kokers, en hangt rechtsonder op de plaats waar normaal de waterafscheider en vacuumtank zitten. De compressor wordt bediend door een instelbare drukschakelaar. Op de luchttank is een ‘automatische’ ontwateringsklep gemonteerd. Tussen de luchttank en het ventielblok is een drukregelaar met ‘automatische’ waterafscheider geplaatst. Midden op de linker en rechter kokerbalk is een snelkoppeling voor een persluchtslang gemonteerd. Overal zijn RVS koppelingen en leidingen met een RVS mantel gebruikt.
Tot slot een airco gemonteerd. Voornamelijk om in drukke en/of stoffige gebieden toch koel te zitten zonder longen vol uitlaatgassen of stof. De unit voor een 40-serie is te koop in de VS bij Vintage Air. De compressor, radiateur, droger en slangen moet je zelf regelen. Het standaardpakket van Vintage Air hebben we behoorlijk aangepast. De ventilatiemotor zat oorspronkelijk aan de unit vast en heeft als nadeel dat er alleen lucht vanuit de binnenruimte wordt gehaald (originele ventilatiemotorunit met keuze tussen binnen- en buitenlucht vervalt) en dat er voor de passagier zeer weinig beenruimte over blijft. Prima voor een Japanner wellicht, maar niet voor mijn dame met zeer lange benen. Wij hebben de aircounit via een aluminium koker verbonden met de originele ventilatieunit en de zwakke originele ventilatiemotor vervangen door de krachtige ventilatiemotor van de Vintage Air unit. Verder hebben wij de aircounit verder naar het midden gemonteerd om zoveel mogelijk beenruimte te creeren.