Blog

Toyota HJ45 Techniek 1: Motor

Omdat het de bedoeling is dat de Toyota de komende jaren in het buitenland blijft, besluiten we geen risico met de techniek te nemen en alles te reviseren en/of met originele onderdelen te vervangen.

De originele 2H 6 cylinder dieselmotor is vervangen door een 12 HT turbodieselmotor van de HJ61 met een vijfbak. Deze motor heeft een geweldig koppel en de turbo zorgt ervoor dat ook op grote hoogte voldoende zuurstof in de motor gepompt wordt. De 12 HT is een direct ingespoten dieselmotor zonder electronica en heeft een onverwoestbare reputatie.

Om de luchttoevoer naar de motor zo schoon mogelijk te houden kiezen we voor een originele oliebadfilter in combinatie met een snorkel met cyclonfilter. Een standaard snorkel voor de rechterkant is niet meer verkrijgbaar voor de 40-serie, dus hebben we op basis van het linker model er zelf een van aluminium gemaakt.

Ook hebben we een brandstoftank (200 liter) van aluminium gemaakt die tussen de achteras en versnellingsbak aan de bodem hangt. Omdat de tank nogal lang is, is zowel aan de voor- als achterkant een aanzuigpunt gemaakt met kleppen die door een mechanische ‘evenwichtschakelaar’ worden bediend. Als de auto schuin omhoog staat wordt de voorste klep afgesloten en vice versa. Dit om aanzuigen van lucht te voorkomen.

Omdat de kwaliteit van diesel sterk kan varieren hebben we een extra filter/waterafscheider van het merk Separ geplaatst. De originele waterafscheider vervalt zodat er onder de auto ruimte ontstaat voor een luchttank.

TRANSLATE