Blog

Toyota HJ45 Techniek 2 Ophanging en Stuurbekrachtiging

Zowel de voor- als achteras heeft een differentieel met sper gekregen. Wegens ruimtegebrek onder en in de auto zijn de mechanische bedieningskabels vervangen door een pneumatische bediening. Bijkomend voordeel is dat we geen problemen kunnen krijgen met kabels die door modder en vocht niet meer werken.

Stuurbekrachtiging was een optie voor de 40-serie maar zat niet op onze Toyota. Bij Cruiserland een set gekocht die bestaat uit een verkorte stuurstang, een gelagerde doorvoer door het schutbord, een koppeling , een tussenstang en een hydraulisch stuurhuis (70-serie) en pomp (60-serie). Zelf de slangen en koelelement laten maken. Een aanrader!

Schijfremmen voor was een optie voor de 40-serie. Bij Cruiserland een set gekocht en gemonteerd. Remt fantastisch!

Aangezien de Toyota aardig zwaar is en de buitenkeuken met reservewiel behoorlijk overhangt, is de semi-floating achteras vervangen door een full-floating as. Voordeel van een full-floating as is dat het gewicht van de auto recht op de lagers drukt en geen werkarm heeft zoals bij een semi-floating as.

Door de watertank (140 liter) en de dieseltank (200 liter) kan het gewicht nogal varieren. Met hulpluchtvering kan de rijhoogte en gewichtsverdeling optimaal aangepast worden. Om ook in oneffen terrein de auto recht te kunnen zetten is er per wiel een luchtbalg aangebracht die onafhankelijk van elkaar via tuimelaarschakelaars te bedienen zijn. Manometers in het dashboard geven de druk per luchtbalg aan.

Om het rijcomfort te verhogen is gekozen voor parabool bladveren. Voordeel van deze veren is dat het veerkarakter in de loop der jaren niet verandert omdat de bladveren ‘los’ van elkaar liggen en niet door roest stugger worden. Wel is hulpluchtvering achter noodzakelijk bij wat zwaardere last. De combinatie paraboolveren met hulpluchtvering is echt fantastisch omdat je de wagen strak tot zeer soepel geveerd kan afstellen. Ook kan je in oneffen terrein met hulpluchtvering de auto behoorlijk corrigeren omdat de paraboolveren soepel zijn.

TRANSLATE