Klaar voor verscheping…
- On 6 nov, 2017
- By Michelle
datum: 3 november 2017
lokatie : Antwerpen
Eindelijk is het zover. Vandaag gaan we naar Antwerpen om de Toyota in een container te rijden. Als we arriveren bij de havenloodsen is het net lunchpauze, dat geeft ons de tijd om eens rustig rond te kijken. We parkeren de auto naast een enorme stapel juten zakken met cacaobonen uit Kameroen. Een ommetje in de loods is net een wereldreis. We zien hoog opgestapelde balen met koffiebonen, arabica uit Brazilie en robusta uit Vietnam. In gedachten reis ik naar de koffieplantages, eindeloze groene golvende rijen koffieplanten, zover het oog rijkt. Ik stel me voor hoe al die bonen door heel veel vrouwen zijn geplukt, op mannenruggen zijn versjouwd, in de zon gedroogd, gesorteerd en verscheept om uiteindelijk hier in grote balen terecht te komen. Straks zullen ze worden vervoerd naar koffiebranderijen waar de bonen worden gebrand, gemalen en verpakt zodat wij straks, een Braziliaanse cappucino kunnen drinken met een snuf cacao uit Kameroen.
Alles in deze loods is maat extra large. Er staan enorme apparaten waarmee containers kunnen worden leeg gekieperd en balen worden gevuld en dichtgebonden. Het ziet er super georganiseerd uit, een enkele juten zak uit de stapel met cacao is opengescheurd maar er ligt geen boontje op de grond. In de loods hangt een zurige cacaolucht en ik kan me goed voorstellen dat er een mist van stof optrekt als het kiep- en schud apparaat aanstaat. In het getemperde licht is dat vast een prachtig beeld.
Inmiddels is de lunchpauze afgelopen en dendert er een reusachtige grijpmachine voorbij. Zo'n gigant spreidt zijn enorme grijparm, klikt hem vast om de container en tilt hem dan met gemak op. Het is een 80 tonner vertelt de trotse bestuurder ons later, als hij ons uitnodigt om een kijkje in zijn cockpit te nemen.
Maar eerst rijdt Peter de Toyota de container in. Het is een "high-cube" exemplaar, noodzakelijk voor ons verhoogde dak. De container is niet alleen extra hoog maar ook extra lang, ruimte genoeg om nog een auto mee te nemen. De Toyota wordt voor en achter zorgvuldig vastgesnoerd met sjorbanden. Achter de wielen worden blokken hout aan de container vastgeniet en tenslotte gaan de deuren dicht en wordt de container verzegeld. En nu kunnen we alleen maar hopen dat hij na een tocht over de oceaan over drie weken heelhuids in Buenos Aires aankomt.